Voor 370 000 euro aan Herentalse cadeaucheques verkocht in 2020

HERENTALS – De omzet van de Herentalse Handelshart cadeaucheques verdubbelde tijdens het eerste werkingsjaar van de vzw Handelshart Herentals.

Dit goede nieuws wordt bekend gemaakt op de Algemene Vergadering van de vzw Handelshart Herentals die vanavond plaatsvindt. Omwille van Covid-19 vindt de vergadering met een 60-tal ondernemers volledig digitaal plaats.

Het systeem van de Herentalse cadeaucheques werd in het leven geroepen door de middenstandsvereniging Thals vzw. In 2017 werden Helemaal Herentals Cheques verkocht voor een bedrag van 172 615 euro, in 2018 was dat 172 765 euro en in 2019 180 055 euro.

Voorzitter Tony Van Orshaegen: ‘Sinds eind 2019 zijn de cadeaucheques omgevormd tot Handelshart Herentals Cadeaucheques. Ze kregen een nieuwe look & feel en alle handelaars en horecanten van Herentals, Noorderwijk en Morkhoven konden gratis intekenen op de vernieuwde cheques. Deze beslissing blijkt nu een schot in de roos. Er werden voor 370 430 euro aan Herentalse cadeaucheques verkocht in 2020.’

Yoleen Van Camp (N-VA), schepen van Lokale Economie: ‘De verdubbeling van de omzet op een jaar tijd is een hart onder de riem van de ondernemers die zwaar getroffen zijn door corona. Het stadsbestuur maakt zo haar belofte waar om sterk in te zetten op lokale economie.’

‘Als stadsbestuur zorgen we voor een grote afname van cadeaucheques. Ze worden uitgereikt bij huwelijken, geboorten of adopties of aan jubilarissen, nieuwe inwoners en mantelzorgers. Als stad bouwen we zo verder op de eerder uitgezette visie om waar we kunnen zelf middelen te pompen naar onze lokale economie. Maar ik ben ook ontzettend blij dat almaar meer ondernemingen de weg naar de cadeaucheques vinden voor hun personeel.’

Patrik De Cat (CD&V), schepen van Personeel en Financiën: ‘De grootste stijging in 2020 is te wijten aan de éénmalige investering van 140 000 euro van stad en OCMW Herentals in consumptiecheques en cadeaucheques voor haar personeel. We krijgen hierover veel positieve reacties van onze eigen personeelsleden die waarderen dat ze voor het extra werk in de corona een tastbare beloning kregen die ze kunnen inzetten bij meer dan 300 ondernemers én van de ondernemers van hun kant die tevreden zijn dat zij nieuwe klanten zien en extra omzet kunnen verwezenlijken.’

Naast het goede financiële nieuws over de cadeaucheques, pakt de vzw ook uit met een aantal mooie realisaties in dit moeilijke corona-jaar. Er werd volop ingezet op online-shoppen, webinars, restylen van panden door expert Steven Bollé, de introductie van het woonerfprincipe en het gratis Herentals uurtje, de vergroening van het kernwinkelgebied, de banners en bewegwijzering, de samenaankoop van hygiëne- en veiligheidsmateriaal en communicatiecampagnes om de Herentalse ondernemers bekend te maken in de brede regio. Er worden vanavond ook twee nieuwe bestuurders verwelkomd: Dominick Van kerkhoven van De Mangerie en Gerben Ultee van Negresco Living. (EM)