20150311 Brussel Belgium: portret van Koen Kennis, personeelslid bij N-VA op het partijbureau in Brussel

Stad wijzigt reglement ivm deelvoertuigen – studieteam werkt SRA uit

ANTWERPEN – Nu donderdag  schakelt stad Antwerpen over naar een aangepast reglement voor de exploitatie van free-floatingdeelsystemen. Dat zijn deelvoertuigen zonder vaste stalplaats die overal ontleend en achtergelaten kunnen worden. Het reglement breidt voornamelijk uit op vlak van monitoring en evaluatie via mobiliteitsdata. Met deze data-driven aanpak verricht Antwerpen pionierswerk in België. Ook wordt in het reglement plaatsgemaakt voor nieuwe potentiele voertuigtypes zoals (elektrische) rolstoel(fiets)en en speed pedelecs.

Koen Kennis (N-VA), zie foto, schepen voor mobiliteit: ‘Door deze voertuigtypes toe te voegen creëert de stad hier ook een duidelijk kader. Verder moeten aanbieders niet meteen in 100 procent van de vergunde voertuigen voorzien. Zo kan flexibeler worden ingespeeld op de vraag. Ten slotte zal de stad zones specifiek aanduiden als dropzones (aangeraden stalplaats). Daarnaast kan ze ook bepaalde zones definiëren als een ‘no go zone’ (niet rijden) of een ‘no park zone’ (niet parkeren). We hebben veel geleerd uit de nauwe samenwerking die we de afgelopen jaren met de aanbieders uitgebouwd hebben. De drijvende kracht achter die  samenwerking is innovatie, en al die vernieuwingen resulteren in  meer mobiliteit op maat van de gebruiker.’

Alle deelmobiliteitsaanbieders moeten de stad geografische data (bv. de operationele zone), realtime beschikbaarheden van de voertuigen en geanonimiseerde verplaatsingsgegevens bezorgen. De stad gebruikt die data om te monitoren, mobiliteitsanalyses uit te voeren en de naleving van de exploitatievoorwaarden te controleren. Als een aanbieder aan de hand van de mobiliteitsdata kan aantonen dat de vraag het aanbod overschrijdt, kan hij een vergroting van zijn vloot aanvragen. Omgekeerd kan de stad of de aanbieder ook een inkrimping van de vloot opleggen. Kennis: ‘Exploitanten krijgen vanaf april ook de mogelijkheid om tussen de 50 en 100 procent van het aantal voertuigen binnen hun vergunning aan gebruikers aan te bieden. Zo kan het aanbod op een flexibele manier groeien en krimpen met de vraag en wordt de druk op het openbaar domein verlicht.’

In april worden de eerste dropzones gemarkeerd in het historische centrum, op de belangrijkste winkelassen en in de buurt van de stations Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem. De zones worden vormgegeven via witte kaders. Het woord ‘dropzone’ en een pictogram van de toegelaten voertuigen zal op de grond en op een infobord naast de dropzone staan.

Voor de ontwikkeling van het Strategisch Ruimteplan Antwerpen, kortweg SRA genoemd, ging stad Antwerpen op zoek naar een geschikt studieteam via een Europese openbare aanbesteding. De stad zocht een team met expertise in ruimtelijke planning, milieu, klimaat en communicatie/participatie, aangevuld met juridische kennis. Stad Antwerpen koos voor het team samengesteld uit BUUR Part of Sweco, Rebel, Kenter, DLA Piper en Shaved Monkey. Het team start nu en werkt tot en met 2023 het SRA verder uit.

Annick De Ridder (N-VA), schepen voor stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening: ‘Het einddoel is om het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen te moderniseren en een nieuw wervend document samen te stellen dat het fundament legt voor een uitdagende, dynamische en mooie toekomst van de Antwerpse ruimte. Dit zou er eind 2023 moeten  liggen. Meer info op www.antwerpenmorgen.be/sra. (EM / Foto N-VA)