Stad steunt cargofietsen Kringwinkel Borgerhout en Ecomat Hoboken

ANTWERPEN – Bycykel, De Kringwinkel Antwerpen en Ecomat/Circomat namen samen deel aan de projectoproep van Slim naar Antwerpen in mei 2019. Daarin werd gezocht naar projecten die bijdragen aan vlot, efficiënt en betrouwbaar personen- en vrachtverkeer in de Antwerpse regio. De geselecteerde projecten krijgen van de stad professionele expertise en financiële en communicatieve ondersteuning. Ook andere bedrijven en buurtbewoners kunnen de transportmiddelen ontlenen.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis (N-VA): ‘Met de steun van de stad Antwerpen investeerden de drie bedrijven in zeven elektrische cargofietsen met bijhorende fietstrailers. In totaal zijn ze goed voor een laadvermogen van meer dan één ton. Deze transportmiddelen zullen in Antwerpen snel een vertrouwd zicht worden. Met de projectoproepen van Slim naar Antwerpen moedigt de stad ondernemers aan oplossingen op maat te bedenken voor bestaande mobiliteitsproblemen. Duurzame belevering van goederen in een stedelijke context is een zeer actueel thema. Dat in dit project lokale ondernemers de krachten bundelen maakt deze samenwerking echt bijzonder. Ik kan het gebruik ervan alleen maar aanmoedigen bij onze bevolking. Deze fietsen huren is veel goedkoper dan een bestelwagen en bovendien kan je ermee leveren tot aan de voordeur.’

Bycykel vzw is een mobiliteitsorganisatie met de focus op duurzame, innovatieve mobiliteitsoplossingen waarbij de inzet van de fiets steeds centraal staat. Jürgen Craeye: ‘We zijn actief in heel Vlaanderen. Wij zijn de initiatiefnemers van het  project en hebben de twee anderen organisaties – die we al kenden van vorige samenwerkingen – erbij betrokken. Ik hoop dat dit project de trigger kan zijn om mensen te doen inzien wat mogelijk is in verband met duurzaamheid. Zo’n trailer bijvoorbeeld kan 150 kilogram dragen.’

Ecomat/Circomat is een leverancier van ecologische en circulaire bouwmaterialen, die al dertien jaar bestaat, met hoofdvestiging in Zoersel en sinds vorig jaar met een afhaalpunt aan de Engelselei in Borgerhout.  ‘Rein De Pooter: ‘Dit is hét moment aan samen aan de slag te gaan. Wij hebben 30 jaar ervaring in een sector die het goed doet. Bij ons kunnen klanten uit de stad zelf kleine hoeveelheden materiaal ophalen. Wij zetten de twee cargofietsen en fietstrailers onder meer in om her-monteerbare bouwcomponenten op te halen en weer terug te brengen. Zo wordt onze  eigen vrachtwagen zo weinig mogelijk gebruikt om de laatste kilometers vanaf de microhub af te leggen. Verder kunnen de lokale handelaars van de centers en buurtbewoners ook de cargofietsen en trailers ontlenen voor vervoer van iets groter materiaal. Men betaalt vijf euro voor een halfuurtje, tien euro voor een uur, vijftien euro voor vier euro en 70 euro voor 24 uur. Mensen moeten hem wel komen halen maar wij zijn makkelijk bereikbaar, in hartje Borgerhout.’

De Kringwinkel gebruikt vijf cargofietsen en trailers onder meer om tweedehands materiaal op te halen en te leveren. Sa Elinck: ‘Daarnaast zullen we de fietsen inzetten voor het project Plan Twee. Daarbij maken we in samenwerking met de psychiatrische afdeling van het Ziekenhuis Netwerk Antwerpen verwaarloosde planten opnieuw levensvatbaar. Die planten worden nadien met de cargofiets vervoerd naar De Kringwinkel Borgerhout om daar een nieuwe eigenaar te vinden. De nieuwe transportmiddelen kunnen ook door de Antwerpenaar zelf worden gebruikt. Het is de ideale manier om de ‘last mile’ te overbruggen. Wij stellen fietsen ter beschikking in de Blikfabriek (Krugerstraat 232 – Hoboken) voor bezoekers en buurtbewoners.’ Ter plaatse kunnen twee fietsen worden ontleend, één is voor eigen gebruik en aan twee andere wordt nog gewerkt. Reserveren kan via  https://www.supersaas.be/schedule/fietstrailerreserveren/kringwinkelAntwerpen.’ Tot en met maandag 30 november is het gratis. Nadien betaal je tussen de zeven en tien euro per uur.

Edwin MARIËN