Sp.a wenst meer Velostations in Wilrijk, Deurne verdeelt winterpakketten

WILRIJK – Het publiek deelfietssysteem Velo is bijzonder populair. Vorig jaar werd er bijna zeven miljoen keer gebruik van gemaakt. Antwerps schepen Koen Kennis (N-VA) voert in het voorjaar 2021 enkele wijzigingen door. Eén ervan heeft gevolgen voor Wilrijk. Het station Malisgoed in de Korenbloemwijk verdwijnt en verhuist naar P + R Olympiade. De plaatselijke sp.a-afdeling vindt dat het district stiefmoederlijk wordt behandeld.

Johan Peeters (derde van rechts op de foto): ‘Wij zijn het helemaal niet eens met de gang van zaken. Voor alle duidelijkheid: wij hebben er geen problemen mee dat het station Malisgoed verdwijnt. Al tijdens de vorige legislatuur heeft onze afdeling gepleit voor meer stations op het grondgebied van Wilrijk maar we hebben eveneens geargumenteerd dat de inplanting van een Velostation op Malisgoed niet verstandig  zou zijn. ‘

‘De locatie is onvoldoende bereikbaar voor het grootste deel van de wijkbewoners. Het is een doodlopende straat die bovendien middenin een zeer residentiële woonwijk is gelegen waar het gebruik van deelfietsen sowieso laag is voor wat woon-school/werk/winkelverkeer betreft.  Dat Kennis dit station – dat werd aangelegd in 2016 – wil verwijderen is begrijpelijk gelet op de lage intensiteit.’

‘We zijn het echter niet eens dat het station volledig uit Wilrijk verdwijnt. Een blik op de Antwerpse Velokaart maakt duidelijk dat verscheidene wijken van ons district momenteel nog steeds niet worden bediend door het Velonetwerk. We roepen de Antwerpse mobiliteitsschepen daarom op om Malisgoed te  verplaatsen naar een andere locatie binnen Wilrijk. Wij denken daarbij aan het Universiteitsplein.’

Het voorstel werd trouwens al gedaan door raadslid Martine Depauw (sp.a, tweede van links op de foto) tijdens de vorige districtsraad. Burgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) antwoordde toen dat Kennis vreest dat er op die manier een éénrichtingsverkeer zal ontstaan. ‘Bedoeling is dat fietsen constant worden gebruikt. Wanneer het station verhuist naar het Universiteitsplein dan zouden de fietsen daar weleens een hele dag onaangeroerd kunnen blijven staan.’

Peeters: ‘Studenten zijn in ieder geval goede afnemers. Nu zijn ze bijna verplicht om met de wagen naar de unief te komen. Het Universiteitsplein vormt de poort naar de vele gebouwen van de Wilrijkse campus. Er is een goede uitwisseling met het aanbod van openbaar vervoer. Wij zien trouwens dat in de nabijheid van site Groenenborger, het vroegere RUCA, wel stations aanwezig zijn.’

Sp.a vraagt trouwens meer. ‘Er zijn nog drie wijken in Wilrijk die een velostation best kunnen gebruik. Wij denken dan aan Elsdonk – grenzend aan Edegem -, het Neerland -, in de buurt van Atlas Copco en IKEA – en de industriezone Ter Beke met zijn sportvelden, fietspiste, schaatsbaan en skipiste. De handelaars zijn in ieder geval vragende partij. Schepen Kennis heeft een modal shift voor ogen. Op deze manier wordt die mee verwezenlijkt.’

Vandaag is het district Deurne begonnen met de verdeling van de gratis winterpakketten. In totaal vroegen 6 000 Deurnese gezinnen er één aan. Deurnenaars die een winterpakket hebben besteld, mogen het enkel op een vooraf aangegeven datum en tijdstip afhalen op de parking achteraan het districtshuis.

Edwin MARIËN