Schaaf je kennis over Geel bij, ziekenhuis pakt uit met patiëntenraad

GEEL – Je kennis over Geel bijschaven kan vanaf nu ook spelenderwijs. Toerisme Geel brengt namelijk twee nieuwe gezelschapsspelletjes op de markt: een Geelse versie van het klassieke memoryspel en ‘Qwist het!’, een spel met 50 quizvragen over de stad. Plezier gegarandeerd en je steekt er bovendien ook nog iets van op.

Zoek zoveel mogelijk dezelfde plaatjes en win. Dat is de opdracht voor wie het Geelse memoryspel speelt. Ideaal om jong en oud samen aan tafel te krijgen. Het spel bevat twintig foto’s met de mooiste, bekendste en markantste gebouwen, landschappen en evenementen van Geel. Het memoryspel werd in een handig pocketformaat uitgewerkt dat je overal mee naartoe kunt nemen. Speel de Geelse memory op reis, tijdens een picknick, op kamp….

Weet jij wat een ‘jeirdolleke’ is of welke vogel er op het wapenschild van Geel staat? Je kennis over de stad wordt danig aan de tand gevoeld met het Geels vragenspelletje ‘Qwist het!’. Het spel bevat 50 meerkeuzevragen met variërende moeilijkheidsgraad in verschillende categorieën: natuur, sport, geschiedenis, aardrijkskunde en weetjes. Wie het spel gespeeld heeft mag zich een ware ‘Geelse’ expert noemen. Ook dit spel werd uitgewerkt in een handig zakformaat. Beide spelletjes zijn te koop bij de dienst toerisme en stadsanimatie en kosten vijf euro per stuk.

Ziekenhuis Geel wil nóg meer de inbreng van de patiënt en de maatschappij waarin ze functioneert. Nadat de Algemene Vergadering van het ziekenhuis werd uitgebreid met een reeks stakeholders in het zorglandschap (huisarts, WZC, CAW, thuisverpleging,…), zal het Ziekenhuis Geel ook de rol van de Algemene Vergadering verbreden als een plek van reële patiëntparticipatie.

De AV moet daarbij een platform worden van waaruit aanbevelingen komen dewelke bruikbaar zijn om het ziekenhuisbeleid meer op patiëntenmaat te organiseren. Het is dus niet de bedoeling dat de AV plots beleid zal ‘maken’. Het is evenmin de bedoeling om de AV in de plaats van ELZ, zorgraden of andere overlegcomités te laten treden. Het is de bedoeling om vanuit concrete patiëntervaringen ‘opportuniteiten’ te signaleren om de bestaande werking van het ziekenhuis bij te sturen.

CEO Jan Flament: ‘Verkozenen en niet noodzakelijk experten uit alle delen van het maatschappelijk spectrum, uit verschillende beroepsgroepen, met verschillende leeftijden en maatschappelijke visies die samen hun inbreng geven over het ziekenhuisbeleid en werking vanuit het standpunt van de patiënt, dàt is wat patiëntparticipatie volgens ons zou moeten zijn. Thema’s waarover zal gesproken worden zijn bijvoorbeeld verwachtingen van de patiënt betreffende patiëntparticipatie of ervaring van de patiënt met het urgent traject van ons ziekenhuis. Maar bijvoorbeeld ook de zorg voor 70+ en hoe te komen tot een ‘senior friendly’ omgeving. Het is zeker niet de bedoeling ethische debatten te voeren. Doelstelling is te praten over de concrete patiëntervaring rond een bepaald thema vanuit het standpunt van de patiënt en niet de bedrijfsmatige-, beleidsmatige- of politieke visie daarop. Heel wat verwezenlijkingen en initiatieven op micro- en mesoniveau plaatsen we nu binnen een meer globale aanpak en strategie waardoor de participatie breder en dieper moet worden.’ (EM / Foto Stad Geel)