Provincie trekt 300 000 euro uit voor vakantiesector, Vlaanderen 30 miljoen

ANTWERPEN – Met een extra investering van 300 000 euro bouwt de provincie verder aan een meer veerkrachtige vakantiesector. Bij de invulling focust Toerisme Provincie Antwerpen op kwaliteitsverhoging, professionalisering en ontsluiting van informatie. Dat moet de komende jaren onder meer resulteren in verrassende pop-ups langs de nieuwe icoonfietsroutes, een brede promotie van het routeaanbod, een online boekingsmodule, een bezoekersanalyse en logies op maat van de bezoekerscyclus. In april lanceerde Toerisme Provincie Antwerpen al een relanceplan met tien acties.

Gedeputeerde voor toerisme Jan De Haes: (N-VA): ‘De provinciale lockdown in augustus en de verstrengde maatregelen in oktober waren evenveel opdoffers. Toch zien we lichtpuntjes. Zo staat het merk Vlaanderen Vakantieland weer op de kaart, ook in Wallonië. Ruim 40 000 Vlamingen en Nederlanders bestelden een Vakantiegids Kempen of Vakantieboek Scheldeland, een record. Onze provincie telt al 22 campergastbedrijven. Met autismevriendelijke vakanties zetten we een nieuwe stap richting drempelvrij toerisme.’

De provincie mikt nu vooral op een duurzame toekomst. Met steun van Vlaanderen en 300 000 euro extra eigen middelen wil ze de vakantiesector in Antwerpen, Mechelen, Kempen en Scheldeland vooral veerkrachtiger maken. Toerisme Provincie Antwerpen spreidt de initiatieven en het bijbehorende budget over meerdere jaren. Kwaliteitsverhoging, verdere professionalisering en ontsluiting van informatie lopen als een rode draad door de acties.

De Haes: ‘Het relanceplan gaat uit van vijf grote projectlijnen. We zetten in op de promotie van fiets- en wandelvakanties, waarbij we bestemmingen aan elkaar koppelen. We bieden belevingsvolle pop-ups aan ter promotie van de Vlaamse icoonroutes. We zetten een bezoekersanalyse op door mystery visits met als doel de kwaliteit, de beleving en de rendabiliteit te verbeteren. Wat betreft het campertoerisme creëren we een campervriendelijk klimaat maar ontwikkelen we ook een ruimer kampeervriendelijke omgeving. Tot slot bieden we een gebruiksvriendelijke en performante reserveringsmodule aan in samenwerking met de Kempen Campings.’ Directeur Toerisme Provincie Antwerpen Gilles Facon: ‘’Met al deze initiatieven bereiken we een dubbel doel: we maken onze vakantiemakers weerbaarder en reiken vakantiegangers belevingsvolle ervaringen aan.’

Tegelijkertijd maakte Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir (N-VA) bekend dat Vlaanderen 30 miljoen euro extra vrijmaakt om de toeristische sector klaar te maken voor de heropstart. Met het zogenaamde levenslijn-initiatief kunnen uitbaters van logies of attracties steun krijgen voor de investeringen die nodig zijn om na de coronacrisis opnieuw te starten.’ Demir: ‘Toeristische ondernemingen kunnen aanvragen indienen tot 200 000 euro, die Vlaanderen zal voorschieten. Reguliere ondernemingen moeten 75 procent van het bedrag terugbetalen, maar pas na vijf jaar. Ook ondernemers die sinds het begin van de eerste lockdown in maart op eigen initiatief al maatregelen hadden genomen, kunnen alsnog beroep doen op de steunmaatregel. Ondernemingen die actief zijn in het sociaal toerisme en het jeugdtoerisme dienen slechts 60 procent van de voorfinanciering door Vlaanderen terug te betalen.’ Provincies of steden die voor toeristische ondernemers iets extra willen doen, kunnen aansluiten bij het initiatief zodat hun toeristische sector op nog meer steun kan rekenen. (EM / Foto David Samyn)