Mr. Boo Aartselaar/Brasschaat is de enige Belgische opticien die zelf ontwerpt

AARTSELAAR – Op dinsdag 25 augustus jongstleden heropende Mr. Boo in Aartselaar zijn opticienzaak aan de Baron Van Ertbornstraat in Aartselaar. Zaakvoerders Kevin Beck en zijn echtgenote Marjan Brughmans (beiden uiterst links op de foto) hebben nog een tweede vestiging, op de Bredabaan in Brasschaat. Uniek is dat het de enige Belgische opticien is die zijn brillen zelf ontwerpt.

Kevin Beck: ‘De zaak hier bestaat sinds 1978 en werd opgestart door de familie Van Avondt. Twaalf jaar geleden hebben wij ze overgenomen. Tot enkele maanden geleden hebben we de naam gewoon behouden. Ons cliëntenbestand bleef  maar aangroeien en op een bepaald moment zaten we met een plaatstekort. Dat komt ook omdat wij brillen aanbieden in alle prijsklassen. In 2012 hebben we dan onze eigen collectie opgestart.’

‘Van elk kledingmerk heb je een bril. Koop vandaag een Ray Ban en je komt onmiddellijk tien mensen op straat tegen die net dezelfde op hebben. Wij wilden uniek zijn. Het idee kwam er eigenlijk toen we een klant over de vloer kregen waarvoor geen enkele bril paste. Zoiets kan niet dus zijn we op maat gaan werken. In Duitsland vonden we iemand die onze brillen wilde maken. We gaan er prat op dat we in de winkel onze klanten kunnen laten kiezen tussen een 60-tal modellen.’

‘Toevallig ontmoette ik in Frankrijk op een beurs een vrouw wiens echtgenoot architect is. Die stelde me voor om een eigen 3D-printer te ontwerpen. Ik zat ’s nachts soms drie uur lang een bril te ontwerpen. Dat was uiteraard niet rendabel. Tegenwoordig doen we dat op twintig minuten. In 2014 viel ik dan ook een eerste maal in de prijzen bij de retail awards, die we ondertussen al vier keer hebben gewonnen. Daardoor ben ik ook tot ambassadeur aangesteld. De enige die er is trouwens. Dat houdt onder meer in dat ik de winnaars in de andere categorieën ga bezoeken.’

Kevin Beck zit boordevol ideeën. ‘Toby Alderweireldt is een goede vriend van mij. Toen de Belgen zich in 2014 plaatsen voor het WK voetbal in Brazilië besloot ik vijf modellen ‘Rode Duivels’- zonnebrillen te ontwerpen. Nu, zoiets moet je aanvragen bij de FIFA – de internationale voetbalbond – en die vroegen maar liefst 60 000 euro om hun logo te mogen gebruiken. Uiteindelijk heb ik dan met collega’s uit acht landen die licentie gekocht en konden wij de brillen verkopen tegen achttien à 25 euro per stuk. Er gingen er 39 800 over de toonbank.’

‘Omdat de winkel diende te worden vergroot naar 120 vierkante meter diende ik een bouwvergunning in. Heel de procedure heeft acht jaar aangesleept omdat één buur moeilijk deed. In 2017 was de nood op uitbreiding nog groter toen onze enige concullega hier in Aartselaar stopte met zijn zaak. Meteen kreeg ik er 9 800 klanten bij.’

’Wij woonden ondertussen in Kalmthout en ik voelde dat er nood was om ook in het Noorden van Antwerpen een zaak te openen. Toen ik een pand te koop zag staan op de Bredabaan in Brasschaat, tussen de kerk en het gemeentehuis, heb ik niet geaarzeld. 3,5 jaar geleden hebben we ze opgestart en het loopt als een trein. In maart konden hier dan eindelijk de verbouwingswerken beginnen. Ik heb toen een pop-upstore geopend in de Kapellestraat maar twee weken later moest die al dicht omwille van de corona-uitbraak. Gelukkig konden we wel op afspraak blijven werken en leverde ik de brillen aan huis. Sinds 25 augustus is alle ellende achter de rug en kunnen we onze klanten hier ontvangen.’

Eén ding bleef me integreren. Vanwaar de naam Boo? ‘Jonge mensen legden de link niet meer met de familie Van Avondt. Ik heb dan geopteerd voor de eerste letter van mijn familienaam. De ‘00’s symboliseren twee brilglazen. Dat komt tot uiting  in ons logo.’

Edwin Mariën

Foto: Mr. Boo