Meer ontleners maar pak minder ritten in de 18 Antwerpse Blue-bikestations

MORTSEL – Blue-bike, het deelfietssysteem waarmee je aan achttien Antwerpse  trein-, tram- en busstations een fiets  kan ontlenen, zag het aantal leden in 2020 met 2,3 procent toenemen. Het aantal ritten daalde echter met 38 procent ten opzichte van het jaar  voordien. Je vindt stations in Antwerpen (2), Berchem, Brecht, Boechout, Geel, Heist-op-den-Berg, Herentals, Kontich-Lint, Lier (3), Mechelen (3), Mol en Turnhout.

De Vlaming en Brusselaar bleef ondanks het onzekere jaar de weg naar de 68 Blue-bike-stations vinden. In  totaal zijn nu 21 091 klanten lid van Blue-bike. Het recordaantal ritten van 2019  kon Blue-bike in 2020 niet evenaren. Het jaar begon nochtans veelbelovend met een groei van 21 procent in  januari en februari ten opzichte van diezelfde periode in 2019. In maart 2020 kwam aan die groei abrupt  een einde door het installeren van een lockdown om de corona-uitbraak in te dijken. Het aantal ritten  daalde in april zelfs met zo’n 80 procent ten opzichte van diezelfde periode in 2019, vermoedelijk door het  verplichte thuiswerk aangezien heel wat Blue-bikeleden Blue-bikes gebruiken voor het woon- werkverkeer. 93 procent van de Blue-bikeritten gebeurt in combinatie met het openbaar vervoer, dat ook een  terugval in gebruikers kende sinds maart.  Naarmate de coronasituatie tijdelijk versoepelde in de zomermaanden, zag Blue-bike het aantal ritten  toenemen. Bij de start van de tweede golf in november werd de daling echter opnieuw ingezet. In totaal  werden er 172 000 gemaakt in 2020, dat is een daling van 38 procent ten opzichte van 2019.

Sinds de eerste lockdown meent Blue-bike een verschuiving in het fietsgebruik te zien. De daling van  Blue-bikeritten is namelijk minder sterk tijdens de zomermaanden en tijdens weekends. Belgen hebben  tijdens de lockdown de fiets massaal herontdekt. Men ziet voor het eerst méér ritten tijdens de vakantiemaanden terwijl Blue-bike gewoonlijk tijdens die periode minder  ritten optekent. Eenzelfde tendens bij het gebruik in het weekend. In 2020 maakten woon-werkverplaatsingen wellicht plaats voor recreatieve fietsuitstappen.

Sinds juli 2020 kon men een gratis testrit verzilveren van Blue-bike, dat maakte  Blue-bike samen met Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld, zie foto) en Ethias, partner van Blue-bike bekend. De actie werd mogelijk gemaakt met steun van de Vlaamse overheid, om het gebruik van de deelfiets te stimuleren na de lockdown in maart en een modal shift richting de auto te vermijden. In  totaal genoten zo’n 3 500 mensen van een gratis voucher.

Blue-bike heeft in 2020 niet stilgezeten. Zo werkte het achter de schermen aan de ontwikkeling van een e-bike, een slim slot en technologie om deelfietsen gemakkelijk te kunnen ontsluiten op MaaS-platformen, en werd het partnerschap met Ethias vernieuwd, die met hun ambitieuze klimaatplan meer  willen inzetten op zachte en duurzame mobiliteit. In totaal kwamen er vijf nieuwe locaties bij in 2020, namelijk Beveren, Heverlee, Harelbeke, Gavere-Asper, en Gavere-mobipunt.

Met het oog op de uitrol van vervoer op maat binnen het decreet basisbereikbaarheid in Vlaanderen  begin 2022, wil Blue-bike zijn netwerk versneld uitbreiden in 2021. Anne Coppens, algemeen directeur van Blue-bike:  ‘Het is onze ambitie om basisbereikbaarheid in Vlaanderen mee te helpen realiseren. Ook in deze versnelde uitrol in 2021 van het deelfietsennetwerk zal partner Ethias Blue- bike mee ondersteunen.’ (EM)