Licht op groen voor sneltramverbinding A12 tussen Willebroek en Brussel

WILLEBROEK – De Vlaamse Overheid werkt al een tijdje aan Werken aan de Ring rond Brussel, waarvan het Brabantnet met drie nieuwe hoogwaardige openbaarvervoerlijnen een belangrijke stap voorwaarts is voor de multimodaliteit in de Vlaamse Rand.

Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: ‘De Ringtrambus rijdt ondertussen tussen Brussels Airport en het UZ Brussel, en we werken aan meerdere vrije busbanen. De studie voor de Luchthaventram tussen Brussel-Noord en Brussels Airport loopt, en vandaag zijn de bezwaren tegen het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan van de Sneltram A12 van de baan. Dankzij een recordinvestering van 675 miljoen euro ziet het er goed uit voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Vlaamse Rand.’

In 2018 werd een nieuw Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan vastgesteld door de Vlaamse Regering waarin de infrastructuur voor het tramtraject van de Sneltram langs de A12 werd opgenomen. Twee partijen startten een procedure bij de Raad van State om dit GRUP te laten vernietigen. Door een recent arrest van de Raad van State is nu de laatste van deze procedures ook van de baan.

Peeters: ‘De Sneltram is goed voor een investering van zo’n 450 miljoen euro. Dit zal gerealiseerd worden via Publiek Private Samenwerking (PPS).’Samen met de 75 miljoen euro voor de Ringtrambus en de 150 miljoen euro voor de Luchthaventram is dit een enorme investering in onze doelstellingen rond modal shift – en dat is extra belangrijk in deze congestiegevoelige regio. De Vlaamse Rand snakt naar Hoogwaardig Openbaar Vervoer, en het aanbieden van kwaliteitsvolle alternatieven voor de auto is een van de speerpunten van mijn beleid.’

Voor het aanleggen van de infrastructuur voor de Sneltram A12 moeten nog een aantal procedurele stappen worden ondernomen. Lydia Peeters blijft waken op de doorlooptijden van deze infrastructuurprojecten en heeft daarom De Werkvennootschap gevraagd de volgenden stappen en timing duidelijk in kaart te brengen. De Startnota werd goedgekeurd in voorjaar van 2020. De volgende stap is de goedkeuring van de projectnota, voorzien voor najaar van dit jaar. Ondertussen worden ook de tramhalteomgevingen uitgewerkt.

Marijn Struyf, woordvoerder van De Werkvennootschap: ‘We doorlopen hier dezelfde timing als met de Luchthaventram. “We willen de vergunning aanvragen en verkrijgen in 2022, om dan in 2023 een aannemer te zoeken om dan te starten met de werken.’.

De Ringtrambus rijdt al een tijdje op lijn 820 tussen het UZ Brussel in Jette en Brussels Airport. De Werkvennootschap werkt ondertussen verder aan vrije busbanen, die telkens ze afgewerkt zijn ook in gebruik zullen worden genomen. Peeters: ‘De Ringtrambus is de eerste realisatie in de Vlaamse Rand, maar de twee andere lijnen van het Brabantnet zijn even belangrijk: nu we juridische zekerheid hebben over het GRUP kunnen we de volgende belangrijke stappen voor de Sneltram zetten. Dankzij de Sneltram investeren we in hoogwaardig openbaar vervoer langs de A12, waar er vandaag weinig alternatieven voor de wagen zijn.’ (EM / Foto Kabinet Lydia Peeters)