DIVA opent morgen opnieuw zijn deuren voor expo ‘The Jeweller’s Art’

ANTWERPEN – Na de bekendmaking van de nieuwe maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad opent DIVA haar nieuwste tentoonstelling The Jeweller´s Art morgen voor fysiek bezoek. De tentoonstelling werd op 13 november al online geopend met een digitale tour en is een gezamenlijke productie van het Cincinnati Art Museum, Cincinnati, Ohio en DIVA, museum voor diamant, juwelen en zilver, Antwerpen..

Curator Catherine Regout: ‘The Jewellers’s Art bevat revolutionaire juwelen uit de jaren 1960 & 1970. In het swinging London van de jaren 1960 ontstond een vernieuwende stroming binnen de juwelenindustrie die zich uitbreidde naar de rest van Europa en de Verenigde Staten. De expositie toont juwelen, mode, muziek en design uit deze bruisende periode, die op dit moment weer très en vogue is. Een nieuwe generatie juweelontwerpers zette zich af tegen de naoorlogse conventionele juwelen. Goudsmeden lapten de geldende regels van de juweelkunst aan hun laars en experimenteerden met nieuwe technieken, materialen en invloeden. Ze zagen zichzelf als kunstenaar en hun juwelen als kunstvorm. Dit leidde tot statement juwelen die balanceren op het grensvlak van kunst en design.’

Andrew Grima was één van de bekendste en gegeerde juweliers uit dit genre. Hoewel Grima geboren was in Rome (1921) en overleed in Gstaad (2007), woonde en werkte hij het grootste deel van zijn leven in Londen – het epicentrum van de Swinging Sixties. ‘Jewellery should be fun’, zei Grima. Hij was van mening dat juwelen zijn gemaakt om te genieten van het moment en niet om in de kluis te bewaren. Deze moderne stroming leverde juwelen op die zowel expressief, futuristisch als organisch waren van vorm en concept. De natuur was een belangrijke bron van inspiratie, evenals een andere benadering van materialen. Zo werd gebruik gemaakt van ‘ruw’ goud en voor juwelen van tot dan toe ongebruikelijke materialen, zoals tijgeroog en onbewerkte kristallen, maar ook meteoriet en zelfs dinosaurusbot werden in de ontwerpen verwerkt.

‘De ontwerpers legden de sociale, culturele en artistieke veranderingen van die tijd vast: van het surrealisme tot de eerste mens op de maan, van op-art tot disco. Het resultaat bestond uit juwelen die asymmetrisch en kleurrijk waren. Ze mochten worden gezien. Deze vernieuwende kijk op juwelen bracht een interessante klantenkring samen, variërend van royals tot filmsterren, media- en muziekberoemdheden.’

Niet eerder werden de meer dan 100 getoonde juwelen uit de periode 1960 – 1970 bij elkaar gebracht. De juwelen komen uit de collectie van slechts één verzamelaar: Kimberly Klosterman. Zij begon 30 jaar geleden met het verzamelen van juwelen uit de 20ste eeuw van Amerikaanse en Europese makers, met een focus op kunstenaarsjuwelen uit de jaren 1960 en 1970. Onderdeel van de tentoonstelling is een installatie van Space Encounters en Children of the Light. Het werk is een moderne interpretatie van de vormgeving uit de jaren 1960 – 1970, balanceert op de grens van kunst, design en architectuur en rekt tevens de mogelijkheden van technologie op. De tentoonstelling loopt tot en met zondag 14 maart 2021 in DIVA, Suikerrui 17 – 19, 2000 Antwerpen en dit van maandag tot zondag van 10 tot 18 uur, behalve op woensdag. Tickets kosten twaalf euro met inbegrip van de vaste tentoonstelling. Ze zijn te koop via https://divaantwerp.be/nl/visit/tickets-en-tarieven. (Op de foto Barbara Anton (1926–2007), Verenigde Staten, Potpourri van parels collier, circa 1968, goud, parels, diamanten, met dank aan het Cincinnati Art Museum, Collectie van Kimberly Klosterman, foto door Tony Walsh)

Edwin MARIËN