‘Covid-19’kunstwerk in Deurne, ‘Huis vol creatief talent’ bij Plantin Moretus

DEURNE – Vanmiddag werd in de Stalinsstraat in Deurne een nieuw kunstwerk “COVID 19” (zie foto) ingehuldigd van de Deurnese kunstenaar François van de Waeter (°1947).

De beeldhouwer maakte in het verleden al sterke, eigenzinnige creaties, waarbij elk kunstwerk een eigen verhaal heeft. Telkens opnieuw valt het evenwicht en de harmonie op. Het kunstwerk past perfect op het stemmige pleintje van de Stalinsstraat en laat ons stilstaan bij COVID 19. De centrale voet is gesmeed zoals een kurkentrekker. Het verwijst naar het virus dat zoals een kurkentrekker diep in het lichaam indringt. De drie gebogen stangen die vanuit het niets vertrekken laten zien dat wij door verschillende bevolkingsgroepen besmet kunnen worden. De scherpe kanten aan elk uiteinde verwijzen er naar dat alle vitale lichaamsdelen aangetast kunnen worden. De zwarte kleur is dan weer de kleur van de dood. Maar het is ook een levensboom. Nieuw leven dient zich aan in de vorm van een boom in volle bloei met prachtige groene bladeren.

Op haar hoogtepunt was de Officina Plantiniana, de Plantijnse uitgeverij, een komen en gaan van talent. Ook vandaag blijft de Officina inspireren. Het Museum Plantin-Moretus engageerde in 2020 verschillende kunstenaars om nieuw werk te maken, geïnspireerd op zijn collecties en de actualiteit. De creaties zijn vanaf morgen zaterdag te zien in de expo Huis vol creatief talent.

Deze expo toont het resultaat van drie projecten: Impressed by Plantin, The Print Project en Papieren Stad. In de projecten Impressed by Plantin en The Print Project stond de collectie houtblokken centraal. In Papieren Stad zetten vijf jonge kunstenaars de traditie van de Officina Plantiniana verder, het vastleggen van de stad Antwerpen en haar bewoners.

Nabilla Ait Daoud (N-VA), schepen voor cultuur: ‘De uitgeverij van Plantijn en de familie Moretus was altijd al een plek van inspiratie en creativiteit. De indrukwekkende collectie van het museum blijft kunstenaars prikkelen. Net zoals de drukkerij in de zestiende en zeventiende eeuw intellectuelen en ambachtslieden verenigde, verbindt het museum elke dag mensen in creatieve projecten. Het Museum Plantin-Moretus nodigde daarom creatieve professionals uit om met de collectie aan de slag te gaan.’

Het Museum Plantin-Moretus bewaart 14 000 houtblokken. Stuk voor stuk meesterlijk in hout uitgesneden tekeningen. Plantijn gebruikte ze om zijn drukwerk te illustreren. Acht Antwerpse kunstenaars gingen hiermee aan de slag. Het creatieproces van Stephanie Specht, Charlotte Dumortier & Karen Spiessens, Eltipo, Jasper van Gestel, Axel Goossens en Flor en Ludovik van Atelier 11 kon het publiek een jaar lang volgen op de sociale media van het museum. Het Museum Plantin-Moretus onthult in deze dubbelexpo de creaties van deze ambassadeurs voor het eerst. Adriaan Marin, Emma Verhulst, Imge Özbilge, Jordi Santiago Evans en Toon Verbraeken creëerden dan weer tekeningen en prenten geïnspireerd op vragen als: ‘Hoe ervaar ik de stad in verandering?’ (EM/ Foto Jan Pandelaer)