Consternatie na vrijgeven stemming in verband met fietsostrade Saffierstraat

BERCHEM – De districtsraad van Berchem was bijna volledig gewijd aan de aanleg van de fietsostrade in de Saffierstraat, een dossier dat al vijf jaar aansleept. De kaarten lagen duidelijk: de meerderheid is unaniem voorstander, de oppositie is tegen en wil liever een fietsstraat. Daarover werd dan ook een amendement ingediend door Vooruit/Groen en zowaar goedgekeurd met dertien stemmen voor en twaalf tegen. Verbazing op de oppositiebanken, consternatie bij de meerderheid. De gemeenteraadsleden konden hun stem nog aanpassen en daardoor was de einduitslag uiteindelijk zoals verwacht 12-13 en werden de originele plannen goedgekeurd. Dat was dan weer niet naar de zin van de oppositie die vond dat deze manier van stemmen niet kon. ‘Eens de uitslag bekend gemaakt is moet die onomkeerbaar zijn’, luidde het.

Er kwamen behoorlijk wat gemeenteraadsleden aan het woord maar de teneur was duidelijk. Lucienne Verbraeken (Vooruit/Groen, zie foto): ‘Aan de overkant van de Saffierstraat had je vroeger weelderig groen. Dat gaat nu verloren. Maar dat niet alleen. Het gaat hier over een dossier dat 11,5 miljoen euro kost. Dat werd gisteren nog bevestigd door schepen Koen Kennis (N-VA) in de gemeenteraadscommissie. Daarbij komt nog 1,3 miljoen voor de aanleg van de Saffierstraat.’

Arnold Peeters (Vooruit/Groen): ‘De begeleidende nota is liefst vijf jaar oud en verwijst naar een verouderd bomenrapport. Deze plek wordt een echt hitte-eiland, je hebt nergens schaduw. Het project moet terug naar de tekentafel. Tenslotte kregen de inwoners te weinig inspraak. Wanneer we opteren voor een fietsstraat dan kiezen we niet alleen voor een mooier, maar ook veiliger en veel goedkopere oplossing waarbij de bomen behouden blijven. Bij het opmaken van de huidige plannen is men van bij de start begonnen vanuit een verkeerde uitvalshoek.

Conny Budts (N-VA): ‘Ik kan mijn oren nauwelijks geloven. In de loop der jaren is er zoveel gebeurd en er is wel degelijk inspraak geweest. Een fietsostrade is veel veiliger dan een fietstraat. De situatie zal er alleen maar beter op worden. De waarheid heeft zijn rechten. De F11 van Berchem naar Lier is een verantwoord en noodzakelijk project waarbij wel degelijk wordt ingezet op veiligheid en groen.’ Partijgenoot Jan Dedecker: ‘Dit is een bekend verhaal. Ook bij de heraanleg van de Fruithoflaan en de Ringlaan waren heel wat mensen tegen. Tot alles uiteindelijk af was. Hier gaan we hetzelfde zien. Wanneer het project is gerealiseerd gaan de buurtbewoners en anderen er blij mee zijn.’

Willem-Frederik  Schiltz (Open Vld): ‘Ik geef toe dat het project van de Saffierstraat geen voorbeeld is van participatie. Misschien een bijkomende reden om de provincies af te schaffen want in het begin hadden zij dit dossier in handen. Maar de alternatieven zijn bekeken en de aanleg van deze fietsostrade, zonder onderbrekingen, is de beste oplossing. 80 procent van de kastanjebomen blijven staan, twintig procent wordt dus gekapt maar dat wordt gecompenseerd door bijkomend groen. Dit is geen ideaal project, maar ook geen slecht. Gezien de  omstandigheden vind ik dit project een zegen.’ Jan Poppe (N-VA): Stel dat de Saffierstraat een fietsstraat wordt. Dan ga je wat meemaken. Er komen zeven straten op uit waarvan vier kruispunten. De fietsostrade in de hoogte leggen in de beste oplossing.’

Edwin MARIËN

Antwerps Persbureau

Foto Vooruit/Groen