Flemish Minister of Mobility, Public Work Lydia Peeters poses during a photoshoot with members of the Flemish government, Friday 18 October 2019. BELGA PHOTO DIRK WAEM

1,4 miljoen euro voor aanpak van snelwegparkings Vorselaar, Gierle en Postel

VORSELAAR – Na vijf provinciale overlegmomenten met stakeholders rond overlast door transmigranten op snelwegparkings komt Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld, zie foto ) met een plan van aanpak en een investeringsbudget van maar liefst 38 miljoen euro voor deze legislatuur. Peeters:  ‘Ik wil een duidelijk signaal geven dat de input van lokale besturen, die dagelijks worden geconfronteerd met overlast en gevaarlijke situaties met transmigranten op snelwegparkings, werd gehoord.  Vlaanderen maakt deze legislatuur 38 miljoen euro vrij voor infrastructurele maatregelen en verlengt de inzet van privébewakingsteams op de parkings. Hiervan is alvast tien miljoen euro vastgelegd in het investeringsplan voor 2021. In Antwerpen investeren we 1,4 miljoen euro verspreid over drie dienstzones. Zo wil ik een einde maken aan het onveiligheidsgevoel voor vrachtwagenchauffeurs en automobilisten.’

Begin september nam Lydia Peeters het initiatief om samen met toenmalig federaal minister van Binnenlandse Zaken en Veiligheid Pieter De Crem (CD&V) provinciale overlegmomenten te organiseren om tot een gemeenschappelijke aanpak te komen rond snelwegparkings en de transmigratieproblematiek.

Tijdens de overlegmomenten werd onder meer een toelichting gegeven over het Vlaamse net-plan, de bestaande bewakingscontracten en de verschillende (federale) politionele acties. Op elk overleg werden alle relevante stakeholders uitgenodigd zoals de gouverneur, burgemeesters uit de regio, lokale en federale politie en het Agentschap Wegen en Verkeer.

Peeters: ‘Problemen met transmigranten aan snelwegparkings is een maatschappelijk gegeven. Het Agentschap Wegen en Verkeer kan dit probleem helaas niet alleen oplossen. Daarom dat ook het federale niveau nauw werd betrokken in de uitwerking van het plan van aanpak. Begin 2021 starten we met het realiseren van bijkomende infrastructurele maatregelen in Antwerpen en blijf ik beroep doen op de privébewakingsteams. De afgelopen twee maanden hebben we de input van alle stakeholders verwerkt in een concreet plan van aanpak. Hier zetten we tien miljoen euro in 2021 tegenover.’

Dit bedrag zal worden geïnvesteerd in tal van (infrastructurele)maatregelen zoals het plaatsen van camera’s, het afsluiten van parkings met hekwerk of het plaatsen van constructies op de middenbermen tegen het overlopen van autosnelwegen. Minister Peeters zal ook de opdracht van de private bewakingsteams verlengen (twee miljoen euro). Hoewel handhaving van mensensmokkel en transmigratie tot de bevoegdheden van de Federale Wegpolitie behoort, wenst minister Peeters ook hier haar steentje bij te dragen.

Wat gebeurt er? Dienstenzones Vorselaar E34/A21 582 500 euro: plaatsen van camera’s (één per twaalf parkeerplaatsen), parking afsluiten met hekwerk, toegang voor politiediensten aanleggen, extra opruim-/poetsbeurten van de omgeving;

Dienstenzones Gierle E34/A21 142 500 euro: plaatsen van camera’s (één per twaalf parkeerplaatsen), toegang voor politiediensten aanleggen, Dienstenzones Postel E34/A21 700 000 euro: plaatsen van camera’s (één per twaalf parkeerplaatsen), parking afsluiten met hekwerk, toegang voor politiediensten aanleggen, extra opruim-/kuisbeurten van de omgeving. (EM / Foto Open Vld)